در مورد خواص نارنج در طب سنتی و تاثیر آن برای پوست و مو

خواص نارنج در طب سنتی,خواص عرق بهار نارنج در طب سنتی,خواص بهار نارنج در طب سنتی,خواص آب نارنج در طب سنتی,خواص نارنج طب سنتی,خواص بهار نارنج طب سنتی,خواص نارنج از نظر طب سنتی,خواص نارنج از دیدگاه طب سنتی,خواص آب نارنج طب سنتی,خواص بهار نارنج از نظر طب سنتی,خواص دارویی بهارنارنج در طب سنتی

خواص نارنج در طب سنتی , خواص عرق بهار نارنج در طب سنتی , خواص بهار نارنج در طب سنتی , خواص آب نارنج در طب سنتی

در این مطلب از سایت جسارت به در مورد خواص نارنج در طب سنتی و تاثیر آن برای پوست و مو می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد

نارنج میوه ای با خواص بسیار زیاد که استفاده از آن برای تمامی افراد توصیه میشود. از فواید آن میتوان به درمان اختلالات عصبی ، درمان حالت تهوع و استفراغ و همچنین درمان سردردی که بخاطر زیاد بودن صفرا است اشاره کرد.نارنج میوه ای ترش از خانواده ی مرکبات است و درخت نارنج که بومی آسیا و مدیترانه است به عنوان مادر مرکبات شناخته می شود و پایه بسیار خوبی برای پیوند شاخه‌ های نارنگی یا پرتقال می باشد.طبع نارنج سرد و خشک می باشد. از نارنج، پوست نارنج و بهار نارنج برای تهیه سس سالاد، مربا و مارمالاد و به عنوان طعم دهنده غذا استفاده می شود، همچنین از روغن نارنج نیز برای تهیه داروها، لوازم آرایشی و صابون استفاده می شود.نارنج برای لاغری و درمان یبوست و درمان فشار خون بالا و درمان دیابت و پوست و مو کاربرد دارد

خواص نارنج در طب سنتی

از آب نارنج برای خوشبو کردن و بهبود طعم غذا استفاده می‌شود .همچنین در صنعت عطرسازی و شامپو سازی نیزکاربرد دارد.

این میوه از گروه مرکبات است. آب نارنج ترش، مطبوع و سرشار از ویتامین C است و بار بسیار یاز غذاها می تواند یک چاشنی باشد.این میوه  از جمله میوه هایی است که برای اعصاب، دفع سنگ کلیه و مثانه، گلودرد و فشار خون بسیار مفید است.

نارنج ، خواص نارنج , نارنج و لاغری و دیابت

خواص نارنج

– این میوه هضم غذا را آسان تر می کند.

– خوردن آن با شکر در رفع یبوست بسیارموثر است.

– برای درمان گلودرد و درمان سرفه و فشار‌ خون بایستی نصف لیوان آب آن را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و بعد از غذا بخورید.

– اثر ضدعفونى کننده و میکروب کشى دارد.

– ضماد پخته این میوه که پوست و هسته هم داشته باشد، برای جرب، خارش، جوش هاى پوستی و نرم کردن پوست بدن و موى سر موثر است.

مصارف علمی و دارویی : خواص ضد نفخ، ضد یبوست، ضد تهوع، ضد پیری و نشاط آور این میوه به اثبات رسیده است. این میوه به دلیل غنی بودن از ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان‌‌های طبیعی محسوب می‌‌شود. البته باید توجه داشته باشید که آبگیری و حرارت می‌‌تواند تا حدودی باعث تخریب ویتامین C موجود در آن گردد. در سال‌‌های اخیر از عصاره نارنج قرصی تهیه شده که مصرف آن باعث افزایش دمای بدن و کنترل اشتها می‌‌شودکه از همین طریق با افزایش سوخت‌وساز بدن موجب کنترل وزن می‌‌گردد. از هزاران سال پیش میوه نارس نارنج به عنوان دارو در چین استفاده می‌شده است. نکته قابل توجه در مورد عصاره نارنج احتمال افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌‌باشد.

خواص نارنج در طب سنتی , خواص عرق بهار نارنج در طب سنتی , خواص بهار نارنج در طب سنتی , خواص آب نارنج در طب سنتی

همچنین کسانی که تپش قلب دارند میتوانند با استفاده از : سنبل الطیب یک گرم + لیموی عمانی یک عدد + بهار نارنج ۲ گرم + گل گاوزبان ۳ گرم در یک قوری دم کرده روزی ۳ فنجان بیماری خود را تسکین دهند.

خواص نارنج و طب سنتی

لذا افرادی که فشار خون بالا و یا مشکلات قلبی دارند در مصرف آن باید احتیاط کنند. نارنج حاوی ماده‌‌ای به نام سینفرین است که اثری طولانی‌تر از اپی نفرین دارد. در واقع به آن مقلد سمپاتیک گفته می‌‌شود. این ماده همانند کافئین باعث کاهش وزن می‌‌گردد. نارنج حاوی ۵ نوع آمین آدرنرژیک می‌‌باشد: سینفرین، Nمتیل تیرامین، هوردنین، اکتوپامین و تیرامین. مکانیسم اثر این آمین‌‌ها تحریک رسپتورهای۳-B و اثر کمتر بر رسپتورهای αو β می‌‌باشد. که تحریک رسپتورهای۳-B باعث افزایش کاتابولیسم چربی‌‌ها می‌‌شود. که با افزایش متابولیسم و ترموژنز به سوخت بیشتر کالری می‌‌پردازند. این عصاره‌‌ها به صورت ترکیبات متفاوت ۴ الی ۳۰ درصد سینفرین به فروش میرسند. درواقع نارنج یک چربی سوز قوی و ضد اشتها میباشد.

خواص نارنج در طب سنتی , خواص عرق بهار نارنج در طب سنتی , خواص بهار نارنج در طب سنتی , خواص آب نارنج در طب سنتی

صورت‌هایی که جوش دارند آب نارنج با کمی عرق آویشن مخلوط نموده صورت را بشویند. و یا اینکه گل ختمی را در آب جوش ریخته و سپس صاف نموده با آب نارنج مخلوط نموده صورت را بشویند.

خواص نارنج طب سنتی

اخیرا دوز‌‌های بالای آن به جای افدرا،جهت کاهش وزن به فروش می‌‌رسد. ولی توجه داشته باشید که مصرف عصاره آن به طور دائمی توصیه نمی شود. مطالعات نشان داده اثر سینفرین موجود در نارنج ۳٫۵ برابر بیشتر از افدراست و عوارض کمتری نیز دارد. مطالعات نشان داده اند مصرف نارنج انرژی در دسترس جهت فعالیت بدنی روزانه را افزایش می‌‌دهد و از این طریق توان و نشاط زیادی را برای انجام امور روزانه تولید می‌‌کند. به طور کلی مصرف این میوه به طور طبیعی بیش از عصاره آن توصیه می‌‌گردد.

ارزش غذایی نارنج : هر ۶۰ گرم یا ۱ عدد آن ۱۴ کالری انرژی دارد. که در واقع با توجه به خواص ذکر شده در بالا، از میوه‌‌های کم کالری بوده و پیشنهادخوبی برای افزایش سطح سلامت می‌‌باشد.

خواص نارنج در طب سنتی