یبوست شدید

درمان و داروی گیاهی و خانگی یبوست شدید در کودکان بزرگسالان بارداری در سایت جسارت.در این مطلب می خواهیم به طور مفصل در مورد یبوست شدید صحبت کنیم.همه ما حداقل یک بار دچار یبوست شدید شده ایم و دوست داریم بدانیم در مواجه با این بیماری در کودکی و بزرگسالی . بارداری چه کار کنیم تا سریعتر خوب شویم.در این مطلب راهکارهایی برای شما می آوریم تا ببینید به چه راحتی می توانید این بیماری را درمان کنید

یبوست شدید

به طور علمی یبوست به عنوان اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته تعریف می‌شود. دفع مدفوع در این عارضه معمولاً خشک، در اندازه‌های کوچک و با دشواری انجام می‌شود. برخی از افرادی که به یبوست مبتلا هستند، عمل دفع مدفوع را بسیار دردناک می‌دانند و اغلب وارد آمدن فشار زیاد، نفخ و حساسیت روده را در حین آن تجربه کرده‌اند. تقریباً هر کسی مشکل یبوست را در دوره‌هایی از زندگی خود تجربه کرده است و اکثر موارد این عارضه موقتی است و جدی نخواهد بود. مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی ضعیف معمولاً علت اصلی بروز این عارضه محسوب می‌شود. فهم دلایل این مشکل، پیشگیری و درمان آن می‌تواند به بسیاری از افراد در خلاص شدن از این عارضه کمک کند.

چرا دچار یبوست شدید می شویم

عدم وجود فیبر کافی در رژیم غذایی عدم فعالیت بدنی (به خصوص در افراد مسن) مصرف برخی از داروها مصرف شیر سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS) تغییر در روال عادی زندگی مانند بارداری، کهولت سن و مسافرت استفاده‌ی نامناسب از داروهای مسهل نادیده‌ گرفتن نیاز به اجابت مزاج کم شدن آب بدن بیماری یا شرایط خاص، مانند سکته ‌ی مغزی (شایع‌ترین) مشکلات کولون و رکتوم مشکلات عملکرد روده (یبوست مزمن ایدیوپاتیک)

آیا یبوست شدید می تواند در اثر مصرف دارو باشد

بله مصرف برخی از دارو‌ها می‌تواند باعث بروز یبوست شدید شود، این داروها عبارتند از: داروهای ضد درد (به خصوص مواد مخدر) آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم و کلسیم داروهای فشار خون (مسدود کننده‌های کانال کلسیم) داروهای ضد پارکینسون ضد اسپاسم داروهای ضد افسردگی مکمل‌های آهن داروهای ادرارآور داروهای ضد تشنج

آیا بیماری هایی هستند که ابتلا به انها موجب ابتلا به یبوست شدید شود؟

بله بیماری‌هایی که باعث بروز یبوست شدید می‌شوند شامل اختلالات عصبی، اختلالات متابولیک و غدد درون ریز و مشکلات سیستماتیک که سیستم‌های بدن را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. برخی وضعیت‌های پزشکی که در زیرشاخه‌ی این بیماری‌ها قرار گرفته و می‌توانند منجر به یبوست شوند عبارتند از:

  • اختلالا عصبی
    • مولتیپل اسکلروزیس
    • بیماری پارکینسون
    • انسداد کاذب روده‌ی مزمن ایدیوپاتیک
    • سکته
    • صدمات طناب نخاعی
  • اختلالات متابولیک و غدد درون ریز
  • اختلالات سیستماتیک بدن
    • آمیلوئیدوز
    • لوپوس
    • اسکلرودرمی

بیشتر بخوانید :

علت و درمان خانگی و گیاهی یبوست کودکان و بزرگسالان و نوزادان

رابطه مشکلات روده ای و یبوست شدید

باید بدانید کهمشکلاتی از قبیل انسداد روده، بافت اسکار (که گاهی چسبندگی روده نیز نامیده می‌شود)، دیورتیکولوز، تومور‌ها، تنگی روده‌ی بزرگ، بیماری هیرشپرونگ و یا سرطان روده می‌توانند منجر به منقبض شدن، تحت فشار قرار گرفتن و تنگ شدن روده‌ها و راست روده شده و باعث بروز یبوست شوند.مشکل یبوست به دو نوع یبوست ایدیوپاتیک و پبوست عملکردی تقسیم‌بندی می‌شود. سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) با علائم غالب یبوست در شاخه‌ای مجزا قرار می‌گیرد. نوع ایدیوپاتیک این عارضه، با منشأئی ناشناخته، به درمان‌های استاندارد یبوست پاسخ نمی‌دهد. نوع عملکردی یبوست نشان‌دهنده‌ی این است که روده سالم است ولی به درستی کار نمی‌کند. این نوع یبوست اغلب در نتیجه‌ی رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی غلط ایجاد می‌شود.

درمان یبوست با رژیم غذایی

یک رژیم غذایی با فیبر کافی (۲۰ تا ۳۰ گرم در هر روز) به مدفوع فرمی نرم و حجیم خواهد داد. یک متخصص گوارش می‌تواند در تنظیم یک رژیم غذایی مناسب به شما کمک کند. غذاهایی با فیبر بالا شامل حبوبات، غلات، دانه‌ها، سبوس، میوه‌های تازه و سبزیجات مانند مارچوبه، کلم بروکلی، کلم و هویج می‌توانند مفید باشند. برای افراد مستعد ابتلا به یبوست، کاهش مصرف خوراکی‌های کم فیبر یا بدون فیبر مانند بستنی، پنیر، گوشت و غذاهای فرآوری شده نیز بسیار اهمیت دارد.

درمان یبوست شدید با مصرف داروهای ملین

پزشک ممکن است برای آن دسته از افرادی که ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی برای آن‌ها کارساز نبوده و هنوز هم از مشکل یبوست رنج می‌برند، داروهای مسهل یا ملین را برای مدت محدودی تجویز نماید. این داروها برای تحریک یک روده‌ی تنبل مزمن بسیار مفید خواهند بود. متخصص گوارش تعیین خواهد کرد که چه زمانی بیمار به داروهای ملین نیاز خواهد داشت و کدام نوع بهتر است مورد استفاده قرار گیرد. نوع خوراکی این داروها، بصورت مایع، قرص، آدامس، پودر و فرم کپسولی در دسترس هستند.

نکاتی در مورد یبوست شدید و کنترل آن

درمان و تشخیص یبوست علت یبوست اقدامات خانگی درمان و کنترل یبوست تشخیص علت یبوست درمان یبوست عوارض یبوست یبوستیبوست یکی از شکایات شایع در میان مردم است و معمولاً به صورت دفع سخت، دشوار، نامنظم و ناکامل صورت می‌گیرد. از آن‌جایی که دامنه‌ی اجابت مزاج و حالت‌های دفع مدفوع بسیار گسترده است، توصیف دقیق یبوست آسان نیست. علم پزشکی، یبوست را به صورت اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته و یبوست شدید را اجابت مزاج کمتر از یک بار در هفته در نظر گرفته است. زیرا بیشتر انسان‌ها حداقل سه بار دفع مدفوع هفتگی دارند، اما تعداد دفعات به ‌تنهایی ملاک کافی برای تعریف دفع نرمال مدفوع نیست و تعداد حرکات روده‌ای در روز یا هفته می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. به طور کلی تعداد حرکات روده با افزایش سن کاهش می‌یابد. اکثر بزرگسالان اجابت مزاج بین سه الی ۲۱ بار در هفته دارند که کاملاً طبیعی در نظر گرفته می‌شود. الگوی اجابت مزاج روزانه فقط در کمتر از نیمی از مردم جهان دیده می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد دارای اجابت مزاج نامنظم هستند و هر روز تعداد حرکات روده‌ای یکسانی ندارند. برخی افراد بدون مبتلا بودن به یبوست هم ممکن است فقط هفته‌ای دو بار دفع مدفوع بدون مشکل داشته باشند. حالت دیگری نیز وجود دارد که ممکن است فرد همین حداقل سه بار دفع متناوب مدفوع را در هفته داشته باشد، اما از فشاری که هنگام دفع به عضلات کف لگن و مقعد وارد می‌شود ابراز ناراحتی کند. احساس پری در مقعد، تخلیه‌ی ناکامل مدفوع و مدفوع سفت از دیگر علایم ابتلا به یبوست است. یبوست وقتی مزمن می‌شود که حرکات روده‌ای غیر طبیعی و عبور مشکل مدفوع برای چند هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند. اگرچه یبوست گاه به گاهی در میان مردم متداول‌تر است اما بسیاری از مردم یبوست مزمن را نیز تجربه می‌کنند و در معرض عوارض ناشی از آن قرار می‌گیرند. به دلیل ناآگاهی و اطلاعات ناکافی وقتی فرد از یبوست شکایت می‌کند، پزشک مجبور به پرسیدن سوألات دقیق‌تری در مورد مشکل بیمار است تا متوجه شود منظور بیمار واقعاً همان کلمه‌ای است که به کار می‌برد. با این حال ارزیابی میزان سفتی و سختی مدفوع توسط پزشک بدون معاینه‌ی انگشتی مشکل خواهد بود. شکل ظاهری، حجم، میزان سفتی و قوام مدفوعی که خارج می‌شود تا حد زیادی به فاصله‌ی زمانی عمل دفع قبلی بستگی دارد. مدفوعی قطعه‌ای کوچک و سفت با سرعت کمتری نسبت به مدفوع شل و روان یا مدفوع حجیم، درون روده حرکت می‌کند. با وجود این‌که یبوست یک بیماری و اختلال گوارشی شایع در نظر گرفته شده است